Ako postupovať pri reklamácii poškodenej batožiny v lietadle

Mnohí z vás určite zažili situáciu, keď čakáte na letisku pri páse na batožinu a zistíte, že je kufor roztrhnutý, chýba mu koliesko, alebo je inak poškodený. Pri leteckej preprave je za vaše odbavenú batožinu zodpovedný prepravcu. V prípade poškodenia, máte možnosť u dopravcu tieto skutočnosti reklamovať.

Ako postupovať pri reklamácii poškodeného batožinu a na čo máte nárok?

Po vyzdvihnutí si batožinu starostlivo skontrolujte. Ak si všimnete poškodenie, v takom prípade ihneď kontaktujte reklamačný prepážku na letisku. Na pražskom Letisku Václava Havla nájdete tri, pričom každá zastupuje inú skupinu aerolínií. Potom, čo nájdete reklamačné oddelenie spoločnosti s ktorou ste leteli, ukážete zamestnanci poškodenie batožiny a spoločne všetko zapíšete do protokolu. Súčasťou protokolu sú aj informácie o veku batožinu a cena pri jeho kúpe. Pred prevzatím reklamačného protokolu si všetky údaje riadne skontrolujte, či je všetko správne zapísané.

Ak zistíte až v pokoji doma pri vybaľovaní, že máte batožina poškodené, nemusíte panikáriť. Pri poškodení alebo strate batožiny máte zo zákona na nahlásenie škody 7 dní od doručenia batožiny, alebo príletu. Nároky zo meškanie batožiny je potrebné uplatniť do 21 dní od jeho doručenia. Je však vhodné hneď po prílete túto situáciu nahlásiť na prepážke a požiadať o potvrdenie a potom písomne ​​v uvedenej lehote písomne ​​kontaktovať dopravcu. V oboch prípadoch je potrebné si ponechať palubný a batožinový lístok, zabezpečiť foto poškodeného batožinu a pripojiť prípadne i doklad o oprave.

V prípade straty, poškodenia alebo meškania pri preprave batožiny je za vzniknutú škodu dopravcu. Podľa Montrealského dohovoru, ktorá rieši práva cestujúcich v leteckej preprave, je povinný dopravca nahradiť škodu za zničené, oneskorené či stratené batožinu až do výšky približne 38 000 Sk. Tá je síce stanovená maximálne na 1131 SDR (Special Drawing Rights, SDR je jednotná menová a účtovná jednotka používaná v rámci Medzinárodného menového fondu, ktorej hodnota sa odvodzuje od priemernej hodnoty mien USA, Európskej menovej únie, Japonska, Veľkej Británie a Číny. Pre väčšinu aeroliniek v Českej republike vybavuje opravy batožiny spoločnosť Dolfi 1920, s.r.o.

Batožina možno reklamovať vyplnením formulára na webových stránkach Dolfi 1920, alebo telefonicky. Spoločnosť môže požadovať fotografie poškodeného batožinu, vopred si poškodené časti vyfoťte a následne fotografie zašlite e – mailom. Spoločnosť podľa závažnosti škôd potom posúdi, či sa uchýli k oprave, alebo nie. Pokiaľ poškodené batožinu je možné opraviť, dopravná spoločnosť vám ho po oprave bezplatne privezie domov. V prípade, že batožina je neopraviteľné, spoločnosť vás požiada o zaslanie reklamačného protokolu. Kópiu reklamačného protokolu si uschovajte, pre prípad, že by došlo k jeho strate alebo prípadným komplikáciám.

 

Podľa čoho spoločnosť posudzuje, či batožina bude vymenený, alebo opravené?

Aerolinky preferujú opravu, ak je možná. Pokiaľ sa jedná o znehodnotené batožinu vyššej hodnoty spoločnosť radšej uprednostní opravu. U veľmi lacných batožiny uprednostňujú nákup nového batožinu, pretože oprava by vyšla drahšie ako nákup nového batožinu.

Pri nákupe nového batožinu spoločnosť posudzuje či sa jedná o o značkové, alebo neznačkové batožina. Vyberajú ho tak, aby malo rovnaký materiál, veľkosť, nosnosť a rovnaký počet koliesok. Väčšinou vyberajú aj rovnakú farbu, za tu ale aerolinky nezodpovedajú, môže sa teda stať, že farba nemusí byť vždy zhodná. Tiež môžete výmenou dostať inú značku, kvalitou však musí zodpovedať pôvodnému batožine.

Opravárenská spoločnosť vždy dopredu kontaktuje reklamujúceho, kedy mu nové batožinu odovzdá. V prípade, že sa objaví nejaká nejasnosť, ako napríklad, že spoločnosť nemôže ponúknuť rovnaké batožinu a nemožno jednoznačne určiť ako by mala náhrada vyzerať, alebo je batožina staršie ako dva roky. V takom prípade ponúkne spoločnosť reklamujúcemu rovnaké batožinu, ale budete si musieť doplatiť cenu ako kompenzáciu za jeho vek.

Znalosti

Publikované

21. júna 2019