Potrebujete reklamovať alebo vymeniť vianočný darček? Vieme, ako postupovať

Aj napriek najlepším úmyslom sa darujúci môže pri výbere (nielen) vianočného darčeka netrafiť. Nesadne vám veľkosť, dostanete tú istú vec dvakrát alebo je darček dokonca nefunkčný – to sú len niektoré situácie, ktoré môžu nastať. Aké sú v daný okamih vaše možnosti, čo môžete s nevhodným či pokazeným darčekom urobiť?

 

Tovar zakúpený cez e-shop

Pri nákupe cez internet je možné tovar vrátiť a dostať peniaze naspäť. Má to však niekoľko podmienok. Právo na odstúpenie od zmluvy môžete u predávajúceho uplatniť do štrnástich dní od prevzatia veci. Okolo Vianoc sa často stáva, že e-shopy túto lehotu predlžujú na tridsať dní. To je dobré si pri nákupe overiť. Pri vrátení tovaru v predĺženej lehote pamätajte na to, že predávajúci môžu sprísniť podmienky prijatia týchto vecí. Často požadujú, aby vrátený tovar bol v pôvodnom nepoškodenom obale, stále na ňom viseli pôvodné visačky a ďalšie.

Prvým krokom pri vrátení tovaru je, že predávajúcemu dáte vedieť, že využívate právo na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu. Najčastejšie sa tak deje cez email alebo online formulár, ktorý majú predajcovia na stránkach. Ak e-shop nijako nepredĺžil zákonom stanovenú štrnásťdňovú lehotu, máte po oznámení ďalšie dva týždne na odoslanie tovaru predajcovi. Samozrejme to môžete spojiť a do balíčka k tovaru pripojiť oznámenie o odstúpení od zmluvy. Nikdy to ale nerobte tak, že by ste iba odoslali tovar bez akéhokoľvek oznámenia, alebo dokonca iba neprevzali tovar. Na odstúpenie od zmluvy je potrebná súčinnosť oboch strán – kupujúceho i predávajúceho.

 

Kedy je potrebný pôvodný obal a čo vrátiť nemožno

Ako už bolo naznačené, pri vrátení sa tovar snažte zabaliť ho do pôvodného obalu. Ideálne vrátane najrôznejších výplní. Keď odstupujete v zákonnej dvojtýždňovej lehote, nemôže byť nedodanie pôvodného obalu dôvodom na odmietnutie vráteného tovaru. Pokiaľ ale išlo o nejaký špeciálny obal, predajca po vás môže chcieť jeho nahradenie. Podmienka pôvodného obalu je oprávnená v prípade, že e-shop poskytuje dlhší čas na vrátenie tovaru.

Vrátiť je možné v podstate čokoľvek, čo sa dá znovu uviesť do predaja. Nevrátite teda nič, čo ste nechali nejakým spôsobom upraviť (typicky akékoľvek gravírovanie), to, čo podlieha rýchlej skaze (teda jedlo) a ani to, čo sa nedá vrátiť z hygienických dôvodov (teda ak ste to vybrali z pôvodného obalu, napr. kefka na zuby, kozmetika a pod.). Po vybalení z obalu nevrátite ani DVD, CD, videohry či počítačové programy. Vracať nemožno ani časopisy, periodiká alebo noviny.

 

Vrátenie peňazí

Zo zákona vyplýva, že vám predajca musí vrátiť celú čiastku, ktorú ste zaplatili – teda vrátane nákladov na dodanie. Peniaze vám tiež musia vrátiť rovnakým spôsobom, akým ich od vás prijal. Nesmie vám napríklad vrátiť peniaze na poukážkach, pokiaľ ste s nimi pôvodne neplatili. To všetko je garantované ale iba v zákonnej štrnásťdňovej lehote. Ďalej tiež platí, že ak tovar na vrátenie predávajúcemu posielate, tieto náklady na dopravu už vám nikto preplácať nebude.

Vrátenie tovaru v kamennom obchode

Mnoho ľudí sa mylne domnieva, že rovnaké pravidlá ako pri vrátení tovaru pri online nákupe, platia aj pre vrátenie tovaru zakúpeného v predajni. Tu zákon rovnaké práva negarantuje. Pravidlá si tak nastavujú jednotliví predajcovia sami. Líšiť sa tak budú jednotlivé lehoty a podmienky vrátenia (pôvodné visačky, obal a pod.). Obchod môže dokonca požadovať predloženie originálu účtenky. Čo, napr. pri reklamácii, chcieť nemôže, tam stačí preukázať, že ste tovar u danej predajcu zakúpili pomocou výpisu z účtu alebo vďaka skutočnosti, že daný značkový produkt nie je možné zakúpiť inde.

 

Reklamácia

Reklamácia nie je rovnaká ako vrátenie tovaru a platia pre ňu úplne iné pravidlá. Reklamovať pôjdete vec, na ktorej sa v priebehu 24 mesiacov od zakúpenia (prevzatia tovaru) objaví vada, ktorá nebude spôsobená vami. Týchto 24 mesiacov ale nie sú rovnaké. Ak pôjdete reklamovať tovar v prvých dvanástich mesiacoch od zakúpenia, máte silnejšie postavenie. Automaticky sa to totiž berie tak, že keď sa vada vyskytne tak skoro, existovala už pri nákupe veci. Je teda na predávajúcim, aby preukázal bezchybnosť tovaru pri predaji, keby došlo na spor.

V reklamácii máte nárok na opravu (ak je možná), inak na výmenu tovaru za nový. Vrátenie tovaru (teda odstúpenie od zmluvy) je až na poslednom mieste a predajca vám nemusí vyhovieť, aj keď by ste o ňu požiadali. Zo zákona máte právo na vrátenie peňazí až v prípade, že sa objavia tri chyby súčasne, alebo tretia chyba v rade a dve predchádzajúce boli vyriešené opravou.

Keď tovar reklamujete, musí vám predajca vystaviť reklamačný protokol (inak povedané písomné potvrdenie o uplatnení reklamácie). Musí v ňom byť uvedený popis vytýkanej vady, dátum uplatnenia reklamácie a požadovaný spôsob vybavenia. V predajni musí byť vždy niekto poverený vybavovaním reklamácií. Predávajúci má na vybavenie reklamácie, a prípadnú opravu, 30 dní. Pokiaľ to nestihne, dopustí sa porušenia zmluvy a to vám umožňuje požadovať vrátenie peňazí.

Znalosti

Publikované

19. januára 2024